יום שבת, 19 בינואר 2013

"אל תתני לבנים להחליט עבורך" כתבה ציפי לבני ,יו"ר התנועה, בפתק אל בתי.

 
כמו תפאורה של סרט שהוקמה בתוך ימים, כך הרגשתי כשהסתובבתי במשרדי מפלגת "התנועה" כמה דקות לפני הראיון האישי עם היו"ר ציפי לבני, אליו הוזמנתי כבלוגרית מסלונה. שטח משרדים מפתיע בגודלו עם המון חדרים ועמדות תפקידים, שנראה כאילו פועלים מזה תקופה ארוכה ועשרות פוסטרים של המנהיגה התלויים בכל פינה.
במידה מסוימת זו אכן תפאורה - מפלגה שהוקמה כרוח סערה, באישון לילה אך לפני כמה שבועות, ופתאום יש לה ישות ותדמית ואריזה שיווקית עם פוסטרים וסיסמאות, ונקודה אדומה בסוף סיסמה המעוצבת בכחול לבן, כמו מפלגה ותיקה המנוסה בשפת הבחירות.
המפגש היה נינוח. כמה בלוגריות עם בלוגר אחד גברי ייצוגי, סביב צלחות בייגלה ועוגיות. אבל לי אישית היה נדמה, ואפשר להבין אותה, ארבעה ימים לפני הבחירות, שציפי לבני כבר קצת מותשת מרצף הפגישות והאירועים בהם היא נדרשת ולחזור שוב ושוב על אותן אג'נדות, להתוות מתווים מדיניים, ובעיקר לשכנע את הלא מאמינים בכנות מניעיה.
"אם תבחרי לראשות הממשלה, מה הפעולה הראשונה תכל'ס שתעשי ביום למחרת, אחרי צחצוח השיניים?" שאלתי אותה. "אני אפתח במו"מ עם הפלשתינאים" ענתה ציפי ללא היסוס. "אסע לארה"ב, אסכם את תנאי הביטחון עם אובמה, בדרך חזרה אעבור לידע את אירופה". הדבר השני הדחוף לדבריה הוא חוקה. "חייבים להגדיר היום מערכת ערכים בסיסית משותפת וחוקית, לקבוע את ערכי מדינת ישראל לפני שיהיה מאוחר מדי. אין לחרדים מונופול על היהדות של המדינה". דיברה רבות על המתווה המדיני לשלום בשבילו חזרה, ממוקדת משימה. לטענתה יודעת בדיוק איך לעשות זאת, רק צריך להגיע לשם. המונח מגדרי עלה שוב ושוב בהקשרים שונים. לצערנו במדינה שלנו אי אפשר לדבר על מנהיגה אישה והצלחות של נשים בכלל בלי המונח "מגדר" מונח לצידן. לא סוד הוא, שבבחירות הקודמות ההצבעה לציפי הייתה הצבעה מגדרית - דווקא בשל היותה אישה. היום ברוך השם יש לנו לא מעט נשים, כך שאין לה יתרון בלעדי בנושא הזה. מה שכן ומפתיע מאוד עם דיבורה של ציפי על - נשים בתנועה למען שוויון מגדרי - העובדה כי ברשימה שלה מופיעות הנשים רק במקומות תשע ועשר עם סיכויי מזערי להיכנס לכנסת אבל הבטיחה שיהיה בסדר. אז נתן לה צ'אנס.
ומודה שכבן אדם ציפי לבני מצליחה לעורר תחושת יושר, ענייניות והיות והמפגש היה ביום שישי אחה"צ לא יכולתי להמנע מהדימוי של מדריכה ב"תנועה" שבאה להעביר פעולה חינוכית. אבל אם יש רושם עז שהותיר בי המפגש או מסקנה ברורה עימה יצאתי, הוא שהטלוויזיה עושה לציפי עוול. ויסלחו לי הנשים על המשפט המגדרי הזה, הזו אבל האמת חייבת להיאמר לשם ההגינות, או במילים אחרות - לציפי לבני נוכחות מרשימה במציאות. עם לוק צעיר ואופנתי ומראה אף מצודד, שקורא תיגר על כריות הכתפיים הרחבות של חליפות הפוליטיקאית המיושנת ותסרוקת הקארה הדודתית, אליהם הורגלנו מכל פארודיה אפשרית.
האם היא גרמה לי לרצות להצביע עבורה? יש עתיד, ואולי אם אצביע במרצ לתנועה זה יעשה את העבודה ותהיה לנו ישראל חזקה וארץ חדשה.
ואם יש מישהי שבאמת יצאה עם משהו ביד מהפוליטיקאית הזו, היא בתי מאיה בת העשר שדרשה ממני להביא לה חתימה. ציפי שתפה פעולה והאמת, המשפט הזה שנשלף ממנה בספונטניות אומר אולי יותר מכל. אולי זו האג'נדה שהתוותה את דרכה לצמרת. "אל תתני לגברים להחליט עבורך". אני בוחרת בסלוגן הזה ומוכנה לאמץ אותו ואפילו להדביק על האוטו. שיהיה לך בהצלחה ציפי, נראה אותך ביום שאחרי.
אה, ובסוף גם קבלנו פיצות.

תגובה 1:

  1. ישראל מחכה לנשים שמחליטות עבור עצמן. May the best woman win ובהצלחה לכולנו!

    השבמחק